مجموعه 5 جلدی قهرمان من / قهرمانان این خاک را به کودکان معرفی کنیم + مسابقه و جوایز فراوان حتماً ببینید

ادبیات فارسی

ادیان و مذاهب

اصول دین و اعتقادات

اهل بیت (ع)

سبک زندگی

قرآن

کودک و نوجوان

علوم و فنون

حوزه علمیه

احادیث | ادعیه | زیارت



قیمت پشت جلد: 550000 ریال
قیمت برای شما: 506,000 ریال 8 درصد تخفیف
تاریخ بروزرسانی: جمعه 15 مهر 1401

توضیحات

تاریخ صدر اسلام، به ویژه دوران حیات شریف رسول خدا اهمیت بسیار ویژه ای دارد زیرا رویکرد منصفانه و علمی به این دوره تاریخی شبهاتی را که برخی از ناآگاهان و بدخواهان ایجاد کرده اند، رفع می کند. همچنین زمینه مناسب را برای ایجاد وحدت بین امت اسلامی فراهم می کند.

در کتاب "تاریخ تحلیلی صدر اسلام" بر روایتی از تاریخ اسلام تاکید شده است که فریقین بر آن اتفاق نظر داشته اند. از این رو مطالب ذکر شده در جدیدترین ویراست از کتاب "تاریخ تحلیلی صدر اسلام" به منابع تاریخی مشهور معتبر شیعه و سنی مستند شده است و علاوه بر آن از کتب تفسیری هر دو مکتب نیز استفاده شده است.

بررسی تاریخ تحلیلی و فلسفه تاریخ:

مطالعه، بررسی و تحلیل حوادث و وقايع گذشته «تاریخ تحلیلی» نامیده می شود. بنابراین توضیح اسباب و علل حوادث و وقایع در تاریخ تحلیلی صورت می گیرد. حوادث و وقایع برای تاریخ تحلیلی همچون موادی است که دانشمند علوم طبیعی بررسی می کند.

از این رو، تاریخ تحلیلی با کشف طبیعت حوادث تاریخی و روابط على و معلولی میان آنها، به قواعد و ضوابطی عمومی دست می یابد که به همه موارد مشابه گذشته و حال تعميم پذیر است.

مسائل و قواعد مورد استنباط تاریخ تحلیلی، فقط به گذشته اختصاص ندارد و به حال و آینده نیز تعمیم پذیر است. به همین دلیل، تاریخ بسیار سودمند و یکی از منابع معرفت و شناخت انسانی» است. بنابراین تاریخ تحلیلی مانند تاریخ نقلی به گذشته تعلق دارد و «علم به بودن» است؛ اما برخلاف تاریخ نقلی، کلی و عقلی است.

فلسفه تاریخ یکی از شعبه های مهم فلسفه است که کمتر پدیده ای از حوزه تأثیر آن به دور مانده است. بسته به اینکه کدام معنا از فلسفه در کدام معنای تاریخ قرار گیرد، تعاریف مختلفی از فلسفه تاریخ شکل می گیرد.

اگر فلسفه به معنای «علت یابی» در کنار تاریخ به معنای «حوادث و وقایع جزئی» قرار گیرد، فلسفه تاریخی شکل می گیرد که هدف آن بازگو کردن علل وقایع و حوادث جزئی است و امروزه «تاریخ تحلیلی» نامیده می شود.

پاسخ پرسش هایی چون چیستی و عوامل محرک تاریخ، و اشنن حاکم بر روند جوامع، و نیز چگونگی پیمایش روند تکاملی جامعه ها» در فلسفه تاریخ به دست می آید.

صفحه 2 کتاب تاریخ تحلیلی صدر اسلام

حکمت چند همسری پیامبر:

از دیرباز خاورشناسان از مسئله تعدد همسران پیامبر برای خدشه دار کردن سیمای رسالت سوء استفاده کرده اند. اینان حتی گاه زن و شمشیر را اساس اخلاق پیامبر می شمرند؛ گویی می خواهند غضب آلودگی و استغراق در هوس را در ایشان جمع کنند.

برای یافتن پاسخ این مسئله باید به فرهنگ ازدواج در عصر بعثت توجه بیشتری کرد؛ چراکه دانستن آن شرایط و قرارگرفتن در آن فضا، کمک می کند تا به دور از تعصب، قضاوتی عادلانه داشته باشیم.

فرهنگ ازدواج عصر بعثت تفاوت های بسیاری با فرهنگ معاصر ما داشته است، به گونه ای که درک واقعی اوضاع و سنن و آداب اجتماعی را در آن روزگاران، بسیار دشوار می نماید. بهتر است برای روشن شدن این مسئله، به این نکات توجه کنیم:

یک. در آن دوره، حیات زنی بدون سرپرست، بسیار دشوار و دست کم بعید می نمود. از این رو، زنان همواره تأمین مادی و امنیتی خویش را بر عهده مردان می پنداشتند؛ 

دو. معمولا ازدواج سبب استحکام روابط عاطفی و اجتماعی، و طلاق ابزاری برای بروز کینه ها و انتقام ها شمرده می شود؛

سه. در فرهنگ آن روز، مسئله تناسب فاصله سنی میان زوجین، به هیچ عنوان مطرح نبود، کما اینکه در حال حاضر نیز در برخی از مناطق، چنین مسئله ای در نظر گرفته نمی شود؛

چهار. در میان عرب آن دوره، تعدد زوجات، بدون هیچ شرط و نیز بدون هیچ حد و مرزی، عادی و رایج بود و هیچ شبهه ای را برنمی انگیخت، تا اینکه در اواخر سال هشتم هجرت با نزول آیه ای اختیار همسر حداکثر به چهار زن ، محدود شد.

صفحه 29 کتاب تاریخ تحلیلی صدر اسلام

گزیده ای از کتاب تاریخ تحلیلی صدر اسلام:

رسول خدا صبح روزی که روح از بدن مبارکشان رخت بربست (صبح دوشنبه)، برای نماز صبح به مسجد آمد و با اشاره دست، کسی را که در محراب نماز ایستاده بود به کناری زد و خود نماز را به جماعت برگزار کرد. پس از نماز نیز فرمود: «ای مردم، آتش فتنه ها شعله ور گردیده و همچون پاره های امواج تاریک شب ، روی آورده است .»

پیامبر اعظم پس از ۲۳ سال دعوت و ابلاغ پیام الهی و پس از فرازونشیب های بسیار در راه اجرای رسالت بزرگ خویش، سرانجام در روز دوشنبه، ۲۸ صفر سال ۱۱ هجری، پس از حدود دوهفته کسالت و بیماری، درحالی که سر بر دامان علی ع داشت، به ملکوت اعلی پیوست:

رسول خدا در حالی که سرش بر روی سینه ام بود قبض روح گردید. بر کف دستم جانش روان شد و من آن دست را به شگون - به چهره کشیدم. من متصدی غسل پیامبر بودم. و فرشتگان مرا یاری می کردند. گویا درودیوار خانه فریاد می زد. گروهی از فرشتگان فرود می آمدند و گروهی دیگر به آسمان پرواز می کردند.

علی ، عباس بن عبدالمطلب و دو پسرش، غسل و تجهیز ایشان را عهده دار بودند. آنگاه حضرت علی بر جنازه نماز خواند، از خانه بیرون آمد و خبر رحلت ایشان را اعلام کرد و از مردم خواست گروه گروه بیایند و بدون امام بر ایشان نماز گزارند.

مسلمانان نیز بر جنازه پیامبر حاضر شدند و نماز خواندند تا اینکه همان روز رسول خدا در حجره مسکونی خویش در جوار مسجدی که در ابتدای ورود به يثرب تأسیس کرده بود، به خاک سپرده شد. عده ای از مسلمانان در مراسم کفن و دفن شرکت نداشتند؛ چراکه بر سر تعیین حکمران سیاسی در سقیفه بنی ساعده در حال مجادله و گفتگو بودند.

صفحه 150 کتاب تاریخ تحلیلی صدر اسلام

ارسال به سراسر ایران
تضمین رضایت

موارد بیشتر arrow down icon
سوالی داری بپرس
-->