کتاب "تنها گریه کن" روایت اشرف سادات منتظری (همراه با مسابقه + جوایز نقدی) حتماً ببینید

ادبیات فارسی

ادیان و مذاهب

اصول دین و اعتقادات

اهل بیت (ع)

سبک زندگی

قرآن

کودک و نوجوان

علوم و فنون

حوزه علمیه

احادیث | ادعیه | زیارت



قیمت پشت جلد: 180000 ریال
قیمت برای شما: 162,000 ریال 10 درصد تخفیف
تاریخ بروزرسانی: دوشنبه 1 آذر 1400

توضیحات

مطهری که در طهارت روح و قوت ایمان و قدرت بیان کم نظیر بود. رفت و به ملا اعلی پیوست. لکن بدخواهان بدانند که با رفتن او شخصیت اسلامی و علمی و فلسفی اش نمی رود...

کتاب "احیای تفکر اسلامی" از دیگر کتاب های ارزنده استاد مطهری می باشد که مشتمل بر پنج سخنرانی استاد شهید تحت همین عنوان در سال 1349 در حسینیه ارشاد است. این کتاب توسط انتشارات صدرا در قطع رقعی و با 108 صفحه به چاپ رسیده است.

روح اسلامی در مسلمانان مرده است...

اقبال متوجه این نکته شده که اسلام، هم در میان مسلمین وجود دارد و هم وجود ندارد. اسلام وجود دارد به صورت اینکه ما می بینیم شعائر اسلام در میان مسلمین هست، بانگ اذان در میان مردم شنیده می شود، موقع نماز که می شود رو به مساجد می آورند

مرده هاشان را به رسم اسلام دفن می کنند، برای نوزادهایشان به رسم اسلام تشریفاتی قائل می شوند، اسمهایشان غالبة أسمهای اسلامی است، محمد است، حسن است، حسین است، عبدالرحيم و عبدالرحمن است؛ ولی آنچه که روح اسلام است در این مردم وجود ندارد، روح اسلام در جامعه اسلامی مرده است.

این است که معتقد می شود به تجدید حیات اسلامی که حیات اسلامی را باید تجدید کرد و امکان تجدیدش هست چون اسلام نمرده است، مسلمين مرده اند. اسلام نمرده است، چرا؟ چون کتاب آسمانیش هست، سنت پیغمبرش هست و اینها به صورت زنده ای هستند، یعنی دنیا نتوانسته بهتر از آنها بیاورد.

آنچه قرآن آورده هیئت بطلمیوس نیست که بگوییم نظریه دیگری آمد و آن نظریه را نسخ کرد، نظریۀ طبیعیات مبتنی بر عناصر چهارگانه نیست که بگوییم علم امروز آمد و گفت آن عناصر چهارگانه شما همه مرکبند و عنصر نیستند و عناصر بیش از این حرفهاست. خود اسلام زنده است با تکیه گاه و مبنای زنده، پس نقص کار در کجاست؟

نقص کار در تفکر مسلمین است. یعنی فکر مسلمین، طرز تلقی مسلمين از اسلام به صورت زنده ای نیست، به صورت مرده است....

ریشه های آسیب دیدگی طرز تفکر اسلامی ما:

ما مسلمانان اگر بخواهیم طرز تفکر خودمان را تصحیح کنیم باید به سوابق و گذشته و تاریخ خودمان مراجعه کنیم، چرا که ریشه های این آسیب بسا هست که از زمانهای خیلی دور باشد.

البته مختلف است؛ بعضی دو قرن و بعضی سه یا چهار یا پنج قرن و بعضی از آنها ممکن است سیزده قرن سابقه داشته باشند، یعنی از قرن دوم اسلام پیدا شده باشند. من به یکی دو مطلب اشاره میکنم که مربوط به قرون اول اسلامی است، گو اینکه در قرن ما هم ریشه های جدیدی پیدا کرده است.

از جمله آسیبهای قرون اولیه اسلامی خوار شمردن تأثیر عمل در سعادت انسان است. به عبارت دیگر رجوع از طرز تفکر واقع بینانه به خیالبافانه. انسان اگر به قرآن که سند و مرجع اول ماست مراجعه کند و بعد از قرآن اگر به سنت قطعی نبوی و همچنین سنن قطعی ای که از ناحیه ائمه اطهار رسیده است . مثل روایاتی که از ناحیه آنها رسیده است. مراجعه کند کاملا به این اصل پی می برد که اسلام دین عمل است.

صفحه 34 کتاب احیای تفکر اسلامی

مفهوم واقعی زهد چیست؟

ولی در عین حال در اسلام زهد وجود دارد. البته آنچه که در اسلام به نام زهد نامیده می شود، او بدانید که واجب نیست، یک فضیلت و یک کمال است، اما فضیلت و کمالی که هدفش نه آن دو هدفی است که عرض کردم، بلکه چیز دیگر است.

بلی در اسلام در مواردی برای هدفها و منظورهایی توصیه شده است که انسان زهد بورزد، یعنی توصیه شده که انسان لذت پرست نباشد، خودش را در لذتهای دنیا غرق نکند. حتی اگر خودش را در لذتهای حلال هم غرق بکند کار حرامی نکرده است، ولی اگر نکند یک کار اخلاقی بزرگ انجام داده است. اسلام با لذت پرستی ولو از طریق حلال موافق نیست.

ارسال به سراسر ایران
تضمین رضایت

موارد بیشتر arrow down icon
سوالی داری بپرس