ادبیات فارسی

ادیان و مذاهب

اصول دین و اعتقادات

اهل بیت (ع)

سبک زندگی

قرآن

کودک و نوجوان

علوم و فنون

حوزه علمیه

احادیث | ادعیه | زیارت


موانع الهیاتی و فقهی همگرایی مسلمانان و مسیحیان

مولف (پدیدآور) :

متقی حسین


قیمت پشت جلد: 450000 ریال
قیمت برای شما: 382,500 ریال 15 درصد تخفیف
تاریخ بروزرسانی: شنبه 22 خرداد 1400

توضیحات

نام کامل کتاب فوق الذکر، "موانع الهیاتی و فقهی هم گرایی مسلمانان و مسیحیان با تأکید بر مسئله تکفیر و تبشیر می باشد که توسط حجت الاسلام دکتر حسین متقی توسط انتشارات قلمگاه به نگارش درآمده است.

معرفی کتاب موانع الهیاتی و فقهی هم گرایی مسلمانان و مسیحیان:

کتاب حاضر به نوسندگی حجت الاسلام دکتر حسین متقی در قطع وزیری و در 308 صفحه در سال 1399 توسط انتشارات قلمگاه در 1000نسخه به چاپ رسیده است.

این کتاب که برگرفته از یک تحقیق و پژوهش درباره موضوع ارتباط و روابط مسلمان و مسیحیان و بررسی و نقد آنها می باشد در شش فصل تدوین شده است. در پایان کتاب نیز منابع فارسی، انگلیسی و عربی به پیوست آمده است.در فصل اول کلیات تحقیق، در فصل دوم مبانی نظری هم گرایی، در فصل سوم الهیات، فقه و چالش های هم گرایی در اسلام و مسیحیت و در فصل چهار ... به تفصیل مطالبی بیان شده است.

هدف مولف از تحقیق:

هدف اصلی از پژوهش حاضر، کمک به هم گرایی و تعامل بیشتر مسلمانان و مسیحیان برای تحقق صلح و آرامش در جهان است و اهداف میانی آن، برجسته سازی ذات رحمانی «دین» برای دانشمندان الهیات و فقه در مسیحیت و اسلام به منظور ایجاد رویکرد رحمانی و غیرخشونت آمیز در ارتباط با غیر هم کیشان و نیز نزدیک تر کردن پیروان ادیان ابراهیمی در راستای تقریب و همدلی میان خداباوران است.

در بخشی از کتاب موانع الهیات و فقهی هم گرایی مسلمان و مسیحیان می خوانیم:

مبانی فقهی تکفیر معنای اصطلاحی «تکفیر» در آغاز این تحقیق گذشت و بیان شد که دارای مبانی و ریشه هایی در باورها و اعتقادات اسلامی است که با استناد به آنها مشروعیت پیدا کرده و آثاری را در پی دارد. مبانی به وجود آورنده و توسعه دهنده اندیشه تکفیری میان بعضی از فرق اسلامی عبارت اند از
١. کفر و ایمان تعریف «ایمان» و «کفر» و شاخصه های آنها در اندیشه اسلامی، از مهم ترین عناصری هستند که زمینه های تکفیر در فرق اسلامی را پدید می آورند. تعاریفی که از «ایمان» و «کفر» ارائه و مورد استناد قرار می گیرد، دامنه و محدوده «صفات مؤمنین» و «صفات كفار» را مشخص می نماید. به هر میزان که «دامنه ایمان» در تعاریف و شاخصه های ارائه شده محدودتر باشد، به همان نسبت، «دامنه كفره وسیع تر شده و افراد و جریان های فکری بیشتری مشمول آن شده و اعتقادات اسلامی را درباره کفار سازماندهی کرده و مبتنی بر آن، پدیده « اندیشه تکفیری نیز ظهور و توسعه پیدا می کند. بر این اساس، معنای «کفر» و «ایمان» در اندیشه اسلامی یکی از عناصر مهم در شکل گیری اندیشه تکفیری در فرق اسلامی است.
تعریف ایمان و کفر در نگاه جریانات و فرق اسلامی دارای تفاوت و اختلاف است. براساس تعاریف اصطلاحی مشهور، «كفر» در برابر «ایمان» قرار دارد. لذا عده ای ایمان را، اعتقاد، قول و عمل دانسته و ضد آن را «كفر» می دانند، برخی و مذاهب و علمای اسلامی معتقدند که «کفر، فقط انکار و تکذيب با قلب و زبان است؛ از این رو، نفی با عمل یا ترک یک عمل، کفر محسوب نمی شود. براین اساس، ضروری است رابطه بین «اسلام و ایمان، مشخص گردد تا معلوم شود که ,كفره در برابر کدام رویکرد قرار می گیرد. نسبت بین مفاهیم «اسلام و ایمان»، نسبت عموم و خصوص مطلق است؛

زیرا «اسلام، اعم از «ایمان» است؛ یعنی انسان ممکن است مسلمان باشد، ولی ایمان نداشته باشد، اما مؤمن حتما مسلمان است. علامه مجلسی می گوید: هر مؤمنی مسلمان است، ولی هر مسلمانی مؤمن نیست. بنابراین، اگر در مواردی، از کسانی ایمان نفی شده است، این لزوما به معنای نفی اسلامیت نیست. سید مرتضی معتقد است کفر از طرفي نقيض اسلام است و از طرفي نقيض ایمان، یعنی ضد ایمان است. از نظر ایشان، شخص کافر اگر اظهار کفر کند، مسلمان نیست و اگر اظهار کفر نکند و صرفا در دل کافر باشد، مؤمن نخواهد بود. ایشان معتقد است که کفر نقیض ایمان است و آن یعنی انکار قلبی و نه زبانی از آنچه که خدا معرفتش را واجب کرده است.

ارسال به سراسر ایران
تضمین رضایت

موارد بیشتر arrow down icon