اساس السعاده ـ شرح مراتب طهارت
مولف (پدیدآور) :ابراهیمیان آملی سید یوسف
اگر در پرتو طهارت، تقوي حاصل شوي، فرقان ـ يعني قوه ي تشخيص از حق و باطل ـ نيز حاصل مي شود و شخص با نور دروني تقوا، قدرت تشخيص درست از نادرست در تمام مسائل را پيدا مي كند و همه چيز را خوب مي فهمد. سعادت رسيدن به مقصود و هدفي است كه انسان براي نيل به آن، آفريده شده است و اين، جز با طهارت همه جانبه حاصل نمي شود و در نتيجه بناي رفيع سعادت بر پايه و اساس و استوانه ي طهارت استوار است. كليد گنج سعادت، طهارت نفس و تمام مجاري ادراكي و تحريكي آن است. آن را كه طهار است، بهشت، حاصل است؛ زيرا آن طيب جز طيب و طاهر را نمي پذيرد. تا فرد و جامعه اي طاهر نشود، رنگ سعادت را نخواهد ديد و طعم شيرينش را نخواهد چشيد. همه ي عوامل، مانند: علم و ثروت و قدرت، كه مي توانند عامل رشد و تعالي باشند، در اثر جان آلوده، مبدل به عوامل هلاكت و نابودي خواهند گرديد، نه آنست كه علم براي بلعم باعور، و ثورت براي قانون و قدرت براي فرعون، نه تنها عامل رشد و كمال نشد بلكه طناب و طوق لعنت گرديد، اين بدان جهت شده كه جان هاي آلوده شان مفيد هاي عالم را از افاده و تاثير مثبت اسقاط كردند. خداوند عامل نيز بر بيان خصوصيت برجستگان عامل، اهل بيت عليهم السلام پيامبر پاك و معصوم دست براساس خصائص نهاد و فرمود: لذا به خاطر اهميت اين موضوع و فايده ي بي حد و حصر آن، بر آن شدم تا در مورد اين مهم عرشي و اهميت آن، ران ملخي تقديم سليمان معارف كرده باشم، اميد آنكه اين قليل به لطف كثر رحمان عالم، مقبول افتد و همگان را مفيد واقع گردد و ارواح همه ي پاكان عالم ويژه روح مطهر ما در طاهره ام، از آن منتفع گردد.