حکمت صدرایی جلد3
مولف (پدیدآور) :معلمی حسن
کتاب حکمت صدرایی به قلم حسم معلمی توسط انتشارات حکمت اسلامی در 5 جلد به چاپ رسیده است
در بخشی از جلد سوم این کتاب می خوانیم:
چنان که گذشت، جنس عبارت است از ماهیتی که بر افراد و انواع متکثر و دارای حقایق مختلف حمل می شود؛ مثل حیوان که بر انسان، کبوتر، گاو و... حمل می شود که افراد و انواع مختلف الحقایق هستند؛ زیرا در تمام حقیقت، مشترک نیستند و بر افراد و انواعی که در جنس مشترک اند و در ذاتی دیگری غیر از جنس اختلاف دارند، حمل می شوند، در واقع جنس ذات ماهوی مشترک بین امور متکثر با اختلاف ماهوی است. نوع عبارت است از ماهیت و ذاتی که بر افراد متکثر، ولی متفق الحقيقة حمل می شود مثل انسانی که بر حسن و حسین حمل می گردد که در ذات و ماهیت هیچ اختلافی ندارند، بلکه اختلاف در عوارض است. فصل أن ذات و ماهیتی است که وجه امتیاز اشیاء مختلف الحقایق است؛ مثل ناطق وجه امتیاز انسان از کبوتر و جزء ذات انسان است. در واقع «جنس» معنای مشترک داتی، و افصل» معنای مختص ذاتی است و مجموع آنها «نوع» است.