خرید انواع کتاب قرآن و مفاتیح الجنان با بالاترین تخفیف + طراحی یادبود رایگان حتماً ببینید

ادبیات فارسی

ادیان و مذاهب

اصول دین و اعتقادات

اهل بیت (ع)

سبک زندگی

قرآن

کودک و نوجوان

علوم و فنون

حوزه علمیه

احادیث | ادعیه | زیارت


خاتمیت - استاد مرتضی مطهری

مولف (پدیدآور) :

مطهری مرتضی


قیمت پشت جلد: 490000 ریال تاریخ بروزرسانی: پنج شنبه 9 تير 1401

توضیحات

کتاب حاضر مشتمل بر ده جلسه سخنرانی متفکر شهید استاد مرتضی مطهری تحت عنوان "خاتمیت" است که در حدود سال 1347 در حسینیه ارشاد ایراد شده است. امید است این کتاب نیز همچون دیگر آثار آن شهسد گرانقدر در کشف حقایق اسلامی و تقویت بنیه فرهنگی انقلاب اسلامی مفید و موثر باشد.

کتاب ارزشمند "خاتمیت" توسط انتشارات صدرا در قطع رقعی وبا 176 صفحه به چاپ رسیده است.

 

فلسفه ارسال انبیا از نظر قرآن:

همه مردم در یک زمانی امت واحد بودند، هیچ اختلافی نبود، بعد در آنها اختلاف پیدا شد، و چون در آنها اختلاف پیدا شد خدا قانون و کتاب برای آنها نازل کرد تا کتاب حل کننده اختلافات مردم در زندگی باشد. برهه ای از زمان بر بشر گذشته است که کتاب و قانون نداشته است و احتیاجی هم به قانون نداشته است.

بعد اختلاف پیدا میشود. اختلاف چرا؟ عرض کردیم که در ابتدا موضوع اختلاف در میان نبود، بعد که بشر کم کم زندگیش توسعه پیدا کرد و بنا گذاشت از مزایای زندگی برای خودش استفاده کند و بگیرد، طبیعتأ بعضی قویتر بودند و برخی ضعیفتر، قویترها بیشتر گرفتند و ضعیفترها محروم ماندند، و قویها ضعيفها را استخدام میکردند.

اختلافات از اینجا پیدا شد. چون در روابط مردم که قبلا مثل یک خانواده زندگی میکردند این اختلافات و بیگانگیها پیدا شد، قانون عادلانه آمد میان مردم و گفت خیر، قوی حق ندارد حق ضعیف را بخورد؛ قوی حقی دارد، ضعیف حقی؛ بزرگ چنین، کوچک چنین؛ عدالت چنین.

صفحه 45 کتاب خاتمیت استاد مطهری

سر زنده بودن تعلیمات اسلام:

سر زنده بودن دین چیست؟ سر اینکه اسلام یک دین زنده است و میتواند تا قیامت زنده بماند چیست؟ سرش این است که تعلیمات اسلام در هر قسمتی از قسمتها تعليماتی است که جانشین نمی تواند داشته باشد، برای اینکه اسلام در تعليمات خود هرگز دنبال هدفهای جزئی و موقت برای بشر نرفته است.

هدفهای جزئی و موقت بشر بستگی دارد به زمان و مکان. هر حرکتی و هر نهضتی که بستگی داشته باشد با یک هدف جزئی و روی آن هدف جزئی تأسیس شده باشد، با از بین رفتن آن هدف، آن حرکت و نهضت هم از میان می رود.

ولی اگر حرکت و نهضتی در دنیا به وجود بیاید روی یک هدفهای نامحدود که هرچه بشر جلو برود هدف را در جلو خودش می بیند و پشت سر خودش نمی بیند، برای همیشه این تعلیم میتواند زنده باشد. مثال عرض میکنم

صفحه 60 کتاب خاتمیت استاد مطهری

 

پیشنهاد ما: کتاب مادر ایران

پیشنهاد ما: کتاب سقیفه علامه عسکری

سبد خرید این کتاب فعلاً فعال نیست

سعی می کنیم این کتاب رو در اسرع وقت موجود کنیم

از این که با شکیبایی همراه ما هستید از شما متشکریم

ارسال به سراسر ایران
تضمین رضایت

موارد بیشتر arrow down icon
سوالی داری بپرس