استاد علي صفايي حائري در كتاب "مسئوليت و سازندگي" از مسئوليت و زير بناها و تربيت و مفهومش و امكانش و ... و مربي ديدگاه ها، ويژگي ها، ضرورت و ... روش شناخت اسلامي، جهان بيني اسلامي، آرمان هاي اسلامي و شكل ها و شاغول ها و استعدادها و روحيه ها سخن مي گويد.
استاد در طليعه كتابشان در اهميت مسئوليت پذيري و سازندگي اين نكته را متذكر مي گردند كه: تنها اين شناخت ها و آگاهي ها كافي نيستند و حتي عشق و طلب هم كافي نيست، كه ورزيدگي و تمرين ضروري است. من كساني را مي شناسم كه از عشق و آگاهي برخوردارند و راستي مي خواهند كه گامي بردارند و باري را به دوش بگيرند ... اما بازويشان توانايي ندارد و ورزيده نيست ...
معرفی کتاب مسئولیت و سازندگی:
برشی از کتاب مسئولیت و سازندگی:
بهترین راه برای به کار انداختن ،فکر طرح سؤال هایی حساب شده است.
انسان در برابر سؤالها میخواهد جوابی بیاورد و برای بدست آوردن جواب ناچار است که فکر کند و دست و پا کند و در نتیجه فکر به جریان افتاده و حرکت کرده است.
در صورتی که سؤالها حساب شده و دقیق باشند، فکر زودتر به شناختها و به عقیده و علاقه و به حرکت و عمل منتهی میگردد.
طرح سؤال برای حرکت ،فکری راهی است که پیامبران از آنجا رفته اند و قرآن از آن خبر میدهد و میبینیم سؤال هایی را که تلنگرهای محرک فکر هستند و در قرآن به کار گرفته شده اند.
مربی آگاه به جای این که با سنگینی استدلال ها فکر را خسته و تنبل کند، با سؤالها و راهنماییها فکر را آماده میکند و حرکت می دهد و به مقصد می رساند.
مربی آگاه آن نیست که به جای افراد فکر بکند و استدلال کند و بفهمد مربی و ببیند. مربی آگاه کسی است که چشم افراد را باز میکند و پرده ها را کنار میزند...
صفحه 88 کتاب مسئولیت و سازندگی - علی صفایی حائری
پشت جلد کتاب مسئولیت و سازندگی:
مسئولیت درختی است که زمینه اش شناخت ها هستند و ریشه اش اعتقاد ها و بهارش بحران ها و حادثه ها و گرفتاری ها.
هنگامی که زمینه ها غنی بودند و سرشار و ریشه ها محکم بودند و زنده، در هر بهاری این درخت شکوفه می دهد و بار می آورد و حتی هیچ آفتی نمی بیند، چون آت ها از کمبود تغذیه و فقر زمینه ها مایه می گیرند.
در زمینه ای که انسان مجهول است و هستی مجهول است و نقش انسان هم مجهول، در این زمینه، ریشه عقیده ای زنده نخواهد ماند و در این کویر، اعتقادی سبز نخواهد شد و مسئولیتی نخواهد رویید.