خرید انواع کتاب قرآن و مفاتیح الجنان با بالاترین تخفیف + طراحی یادبود رایگان حتماً ببینید

ادبیات فارسی

ادیان و مذاهب

اصول دین و اعتقادات

اهل بیت (ع)

سبک زندگی

قرآن

کودک و نوجوان

علوم و فنون

حوزه علمیه

احادیث | ادعیه | زیارت


گریز از ایمان و گریز از عمل

مولف (پدیدآور) :

مطهری مرتضی


قیمت پشت جلد: 490000 ریال تاریخ بروزرسانی: پنج شنبه 9 تير 1401

توضیحات

کتاب "گریز از ایمان و گریز از عمل" عنوان ده جلسه سخنرانی استاد شیهد آیت الله مطهری است که در سال 1353 هجری شمسی در مسجد جلیلی و مسجد ابوالفضل تهران ایراد شده است. استاد شهید در این مباحث به مسئله ایمان و عمل از نگاه جدیدی پرداخته اند و گریزگاه از ایمان را که بیشتر در دنیای اروپا مطرح بوده و گریزگاه ها از عمل را که بیشتر در جهان اسلام مطرح بوده است ذکر و تشریح کرده اند.

کتاب "گریز از ایمان و گریز از عمل" توسط انتشارات صدرا در قطع رقعی و با 176 صفحه به چاپ رسیده است.

 

آیا ایمان یک ضرورت است؟

بحثی است درباره ضرورت ایمان (ضرورت عمل فعلا به جای خود؛ بعد درباره آن بحث می کنیم. آیا به طور کلی ایمان یک ضرورت در زندگی بشر و در جامعه بشری است، یعنی یک امر لابد منه است و چاره ای از آن نیست و یا به صورت یک ضرورت و لااقل یک ضرورت دائم در زندگی بشر وجود ندارد؟

علمای منطق در باب «ضرورت» و نقطه مقابلش «امکان»، انواعی قائل اند. من به طور کلی در دو قسمت بیان می کنم: ضرورت همیشگی و ضرورت موقت یا ضرورت مشروط، یعنی ضرورتی که مشروط به یک حالت یا زمان خاص است. البته این بحث اجتماعی که درباره ضرورت ایمان می گوییم: آیا این ضرورت یک ضرورت دائم است یا موقت، تا اندازه ای با آنچه که منطقيين می گویند، متفاوت است ولی بسیار نزدیک به آن است.

در این که ایمان یک ضرورت است اجمالا احدی تردید نمی کند؛ یعنی تمام مکتبها ضرورت ایمان را لااقل به عنوان یک ضرورت موقت یعنی برای یک مرحله از مراحل زندگی بشر تصدیق می کنند و اگر چنین ضرورتی در کار نبود محال بود که ولو در یک مرحله از مراحل تاریخی، بشر گرایش ایمانی داشته باشد 

حال آنکه تاریخ نشان می دهد که در گذشته بشر ایمان مذهبی نقش اساسی داشته و مانند یک امر ضروری و به شکل یک ضرورت در زندگی بشر حکم فرما بوده است...

اسلام و بهداشت:

در موضوع بهداشت، آیا نیازی هست که انسان دستورهای اسلام به صحت و بهداشت را بیان کند؟ از نظر اسلام بهداشت واجب است. در زمان خود پیغمبر طبیبی بود به نام حارث بن کلده، از اطبائی که در دانشگاه جندی شاپور تحصیل کرده بود.

پیغمبر به اصحاب خود نوشته بود که بروید پیش این طبیب و از او استفاده کنید. علاوه بر این، کار بسیار مهمی که تمدن اسلامی کرده است توسعه طب و بهداشت و ایجاد بیمارستانها بوده است. اساسأ بیمارستانهای عمومی و بزرگ برای اولین بار در جهان اسلام تأسیس شد؛ یعنی قبل از دنیای اسلام تاریخ نشان نمی دهد بیمارستانهای عمومی به این صورت وجود داشته باشد.

شما تاریخ های تمدن اسلامی را لااقل تاریخ تمدن گوستاو لوبون و تاریخ تمدن جرجی زیدان یا کارنامہ اسلام دکتر زرین کوب استاد دانشگاه تهران را بخوانید. اگرچه دکتر زرین کوب فهرست وار نوشته و خواسته خدمات تمدن اسلامی به تمدن غربی را بیان کند که غرب چقدر مدیون تمدن اسلامی است، ولی در عین حال این مطالب تا مقدار زیادی آنجا گفته می شود...

صفحه 46 کتاب گریز از ایمان و گریز از عمل

سبد خرید این کتاب فعلاً فعال نیست

سعی می کنیم این کتاب رو در اسرع وقت موجود کنیم

از این که با شکیبایی همراه ما هستید از شما متشکریم

ارسال به سراسر ایران
تضمین رضایت

موارد بیشتر arrow down icon
سوالی داری بپرس