خرید انواع کتاب قرآن و مفاتیح الجنان با بالاترین تخفیف + طراحی یادبود رایگان حتماً ببینید

ادبیات فارسی

ادیان و مذاهب

اصول دین و اعتقادات

اهل بیت (ع)

سبک زندگی

قرآن

کودک و نوجوان

علوم و فنون

حوزه علمیه

احادیث | ادعیه | زیارت


نهج البلاغه ( ترجمه دشتی )

مترجم :

دشتی محمد


قیمت پشت جلد: 2200000 ریال
قیمت برای شما: 1,870,000 ریال 15 درصد تخفیف
تاریخ بروزرسانی: پنج شنبه 6 ارديبهشت 1403

توضیحات

عبارت اخ القرآن (برادر قرآن) به کدام یک از کتاب های شیعیان اطلاق می شود؟

"کتاب نهج البلاغه" یکی از مهم ترین کتاب های روایی شیعیان است که از نظر میزان اهمیت و توجه پس از قرآن کریم در جایگاه دوم قرار می گیرد. کتابی که کلیه متن های موجود در آن به امام علی (ع) انتساب دارد. در دین اسلام همانگونه که قرائت قرآن از واجبات است، بی شک خواندن نهج البلاغه و سرلوحه قرار دادن سخنان مولای متقیان نیز حتما ضروری می باشد.

معرفی و پیشنهاد کتاب درباره سردار سلیمانی: حاج قاسمی که من می شناسم

استاد محمد دشتی، کسی بود که در تحقیقات خود محور اصلی را نهج البلاغه قرار داد، و بدین گونه بود که بی شک بهترین ترجمه از سخنان امام علی در حال حاضر "کتاب نهج البلاغه (ترجمه دشتی)" می باشد.

در اثر پیش رو نیز تلاش شده است برخلاف برخی کتب متن موبه مو و خط به خط نهج البلاغه بدون هیچ اضافات و کم و کاستی به دو صورت عربی و فارسی در دورنگ در قطع وزیری و با 615 صفحه همراه با جلدی طلاکوب در اختیار شما عزیزان قرار گیرد.

ویدیو نهج البلاغه ترجمه دشتی:

معرفی نهج البلاغه:

نهج البلاغه به معنای راه و طریق آشکار بلاغت، بی شک پس از قرآن کریم مهم ترین منبع شناخت اسلام و ارزش های دینی است. کم نیستند عالمان و عارفان مسلمان و غیر مسلمانی که نهج البلاغه را به عنوان برادر قرآن معرفی کرده باشند.

سید رضی در اواخر قرن چهارم هجری قمری بود که برگزیده ای از نامه ها، خطبه ها و سخنان حضرت علی را در قالب نهج البلاغه جمع آوری کرد. در حال حاضر نهج البلاغه به بیش از 18 زبان مختلف در دنیا ترجمه شده است که شرح ها و مستدرکات متعددی نیز در مورد آن نوشته شده است.

"کتاب نهج البلاغه" به صورت کلی دارای سه بخش خطبه ها، نامه ها و حکمت ها می باشد. اولین بخش از نهج البلاغه منتخبی از خطبه های امیر المومنین است که شامل 241 خطبه می شود و برخی این بخش را دائره المعارف فرهنگ اسلامی می دانند. مفاهیم ذکر شده در بخش خطبه ها شامل خداشناسی، شناخت جهان، پیدایش علم، طبیعت انسان ها، نیکوکار وستمکار و.. می باشد

دومین بخش از "کتاب نهج البلاغه"، نامه ها می باشد که شامل 79 بخش می شود که در این بخش روی صحبت امیر المومنین بیشتر با مسئولین حکومتی و نحوه تعامل آنها با مردم می باشد که مشخص کننده سیره سیاسی امام علی (ع) می باشد. سیره ای که پاک ترین و منزه ترین نظام و دولت از اسلام را در طول تاریخ نمایان می کند.

آخرین بخش از محتوای سخنان حضرت علی در "کتاب نهج البلاغه" کلمات قصار و حکمت ها می باشد که شامل 480 گزیده سخنان حکمت آمیز، پندها و اندرزهای امیرالمومنین (ع) می باشد.

زندگینامه استاد محمد دشتی:

استاد محمد دشتی که در سال ۱۳۳۰ در روستایی به نام «آزادمون» از توابع شهرستان محمود آباد، متولد شدند. پس از گذراندن مراحل ابتدایی، در سال ۱۳۹۲ باتوجه به علاقه شدید ایشان نسبت به علوم حوزوی، وارد حوزه علمیه شده و در حوزه علمیه شهر آمل مسجد امام حسن عسگری به فراگیری علوم حوزوی پرداختند.

سپس در سال ۱۳۶۳ وارد حوزه علمیه قم شده و در مدرسه حضرت آیه الله العظمی گلپایگانی مشغول به تحصیل شدند و در مدارس رضویه و فیضیه ادامه تحصیل دادند. - دروس خارج فقه را خدمت حضرت آیه الله مشکینی (کتاب حدود و دیات) و حضرت آیه الله جوادی آملی (متاجر) و حضرت آیه الله مکارم شیرازی (صلوه) و یک دوره اصول را خدمت حضرت آیه الله میرزا هاشم آملی فرا گرفتند.

در فلسفه (کتاب اشارات) را خدمت حضرت آیه الله حسن زاده آملی و کتاب اسفار اربعه را خدمت حضرت آیه الله جوادی آملی وحضرت آیه الله محمدی گیلانی و (شرح منظومه) را خدمت آیه الله حقی فراگرفتند. روش تحقیق و نویسندگی را ابتداء در محضر شهید مفتحيه و سپس حضرت آیه الله سبحانی و شهیدمحمدمصطفوی کرمانی در طول سالهای ۵۰ تا ۵۷ آموختند.

استاد دشتی و در تحقیقات خود، محور اصلی را نهج البلاغه قرار دادند و در ضمن آن به عقاید اسلامی، فلسفه احکام، و ارزیابی زندگی سیاسی اهل بیت و نیز توجه داشتند. از استاد دشتی حدود ۱۱۰ اثر گران بهابه یادگار مانده است که به جهت دارا بودن قلم روان و بیان مطالب مورد نیاز جامعه، مورد استقبال فراوانی قرار گرفته است.

pdf کتاب نهج البلاغه دشتی:

ویژگی های خاص کتاب نهج البلاغه دشتی را در بالا بخوانید.

فرمایشات رهبری پیرامون استاد دشتی:

مقام معظم رهبری (حفظه الله) در دیدار خانواده استاد با ايشان در هفتم تیرماه ۱۳۸۰ ضمن بیان فرمایشات بسیار مهم و ارزشمندی پیرامون استاد دشتی من و تألیفات ایشان، فرمودند: آقای دشتی جزو عناصر مفید بودند، زحمت هایشان با ارزش بود، وقتی ایشان پیش ما آمدند من خیلی خوشحال شدم.

قبلا فهرست ایشان را بر نهج البلاغه (معجم المفهرس نهج البلاغه) دیده بودم. حیف شد، ایشان می توانست سالها خدمت کند، ایشان خیلی پرشور و پرانرژی بودند. خداوند انشاء الله این زحمات را از ایشان قبول کند. احترام به ایشان، احترام به اسلام، امیرالمؤمنین و نهج البلاغه است.

مقام معظم رهبری پس از سوال کردن از تعداد تألیفات استاد فرمودند: ایشان ۱۱۰ جلد کتاب چاپ شده و چاپ نشده داشتند؟ بسیار خوب، ماشاء الله ، چه عمر با برکتی. من اغلب کتاب های ایشان را مطالعه کردم، بسیار مفید و خوب هستند. با این سن کم این تعداد کتاب، بسیار خوب است.

کتاب های ایشان خیلی مفید است. کتاب معجم ایشان از همه بهتر است. من نگاه کرده بودم، خیلی خوب است. ترجمه نهج البلاغه ایشان از همه ترجمه ها، بلکه از اغلب ترجمه های موجود بهتر است، وقتی برای مدارس نهج البلاغه تقاضا کردند، ترجمه ایشان را پیشنهاد دادم. ایشان خوش سلیقه، خوشرو و با پشتکار بودند.

گزیده اول از کتاب نهج البلاغه (ترجمه دشتی):

خطبه 3 نهج البلاغه (خطبه شقشقیه):

آگاه باشید. به خدا سوگند! ابابکر، جامه خلافت را بر تن کرد، در حالی که می دانست جایگاه من نسبت به حکومت اسلامی، چون محور آسیاب است به آسیاب، که دور آن حرکت می کند.

او می دانست که سیل علوم از دامن کوهسار من جاری است، و مرغان دور پرواز اندیشه ها، به بلندای ارزش من نتوانند پرواز کرد.

پس من ردای خلافت رها کرده و دامن جمع نموده از آن کناره گیری کردم و در این اندیشه بودم که آیا بادست تنها برای گرفتن حق خود به پاخیزم؟ یا در این محیط خفقان زا وتاریکی که به وجود آوردند، صبر پیشه سازم ؟ که پیران را فرسوده، جوانان را پیر، و مردان با ایمان را تا قیامت و ملاقات پروردگار اندوهگین نگه میدارد.

پس از ارزیابی درست، صبروبردباری را خردمندانه تردیدم. پس صبرکردم درحالی که گویا خاردرچشم واستخوان درگلوی من مانده بود. و با دیدگان خود می نگریستم که میراث مرابه غارت می برند. تا اینکه خلیفه اول، به راه خود رفت و خلافت را به پسر خظاب سپرد...

صفحه 92 کتاب نهج البلاغه ترجمه دشتی

گزیده دوم از کتاب نهج البلاغه (ترجمه دشتی):

نامه 47 نهج البلاغه: وصیت امام به فرزندانش امام حسن و حسین پس از ضربت ابن منجم که در رمضان سال 40 هجری در شهر کوفه مطرح فرمود.

شما را به ترس از خدا سفارش میکنم، به دنیا پرستی روی نیاورید، گرچه به سراغ شما آید، و بر آن چه از دنیا از دست میدهید اندوهناك مباشید؛ حق را بگویید، و برای پاداش الهی عمل کنید و دشمن ستمگروی اور ستمدیده باشید.

شما تمام فرزندان و خاندانم، و کسانی را که این وصبت به آنها می رسد، به ترس از خدا، و نظم در امور زندگی، و ایجاد صلح و آشتی در میان تان سفارش میکنم،

زیرا من از جڈ شما پیامبر شنیدم که می فرمود: «اصلاح کردن بین مردم، از همه نماز و روزه ها برتراست».

خدا را !خدا را ! درباره يتيمان، نکند آنان گاهی سیروگاه گرسنه بمانند، و حقوقشان ضایع گردد

!خدا را! خدارا! درباره همسایگان، حقوقشان را رعایت کنید که وصیت پیامبر شماست، همواره به خوشرفتاری با همسایگان سفارش می کرد تا آن جا که گمان بردیم برای آنان ارثی معین خواهد کرد.

خدا را! خدا را درباره قرآن، مبادا دیگران در عمل کردن به دستوراتش از شما پیشی گیرند. خدا را! خدارا! درباره نماز، چرا که ستون دین شماست.

خدا را!خدا را! درباره خانه خدا، تاهستید آن را خالی مگذارید، زیرا اگر کعبه خلوت شود، مهلت داده نمی شوید.

خدا را! خدا را درباره جهاد با اموال و جانها و زبان های خویش در راه خدا. بر شما باد به پیوستن بایكدیگر، وبخشش همدیگر، مبادا ازهمروی گردانید، و پیوند دوستی را از بین ببرید. امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که بدهای شما بر شما مسلط می گردند، آنگاه هر چه خدارا بخوانید جواب ندهد!

صفحه 414 کتاب نهج البلاغه ترجمه دشتی

گزیده سوم از کتاب نهج البلاغه (ترجمه دشتی):

حکمت 211 کتاب نهج البلاغه:

بخشندگی، نگاهدارنده آبروست، و شکیبایی دهان بند بی خردان، و عفو زکات پیروزی، و دوری کردن، کیفر خیانت کار، و مشورت چشم هدایت است.

و آن کس که با رای خود احساس بی نیازی کند به کام خطرها افتد، شکیبایی با مصیبت های شب و روز پیکار کند، و بی تابی زمانرا در نابودی انسان یاری دهد و برترین بی نیازی ترک آرزوهاست.

جه بسا عقل که اسیر فرمانروایی هوس است؛ حفظ و به کارگیری تجربه رمز پیروزی است، و دوستی، نوعی خویشاوندی به دست آمده است، و به آن کس که به ستوه آمده و توان تحمل ندارد اعتماد نکن.

صفحه 513 کتاب نهج البلاغه ترجمه دشتی 

پیشنهاد کتاب : کتاب صعود چهل ساله

ارسال به سراسر ایران
تضمین رضایت

موارد بیشتر arrow down icon

سلام این نهج البلاغه در چه قطعی هست میخواستم قبل خرید بدونم؟ پاسخ به سوال شما: این کتاب در قطع وزیری هست که می تونید برای خریدش اقدام کنید

کاربر مهمان
سوالی داری بپرس